گیاهان دارویی مجتمع تحقیقات و پژوهشی گیاهان دارویی پروفسور دکتر حسین نوری

خرید بک لینک

ارائه اطلاعلات علمي مجتمع  فوق تخصصي گیاهان داروئی پروفسور دکتر حسین نوری 
ارائه اطلاعات بروز علمي
آندوسکوپی مغز ؛ امیدی تازه برای درمان  
۱_ شیوه کشت بنیادی هم سازی مولکولی گیاهان دارویی با مولکولی اتمی بدن بیمار انجام میگیرد که چندین نفر درمان قطعی توسط گیاهان دارویی رسیدن
۲_ از طریق آنتسکوپی مغز  امید تازه ای بوجود آمده است

سلامت نیوز : آریا پسر 18 سالهای است که در 2 ماهگی دچار بیماری مننژیت شد و هنوز به سن یک سالگی نرسیده بود که در اثر این بیماری مبتلا به هیدروسفالی شد. هیدروسفالی بیماری است که مایع مغزی- نخاعی به خوبی جذب نمیشود و در کودکی باعث افزایش حجم سر بیمار میشود. پزشکان معالج دستگاهی به نام شنت در سر وی تعبیه کردند تا مایع اضافه مغز او تخلیه شود و بدین ترتیب او تا سن 18 سالگی با کمک این دستگاه به حیات خود ادامه داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خورشید ؛ در سالهای اخیر به دلیل مشکلات ناشی از این بیماری و بهویژه در اثر مسدود شدن دستگاه شنت که مانند شیلنگ، مایع اضافه مغز را خارج میسازد، سلامت وی به خطر افتاد. پزشکان معالج مناسب دیدند که آریا با شیوه آندوسکوپی مغز جراحی شود تا دیگر نیازی به تعبیه شنت برای او نباشد. وی که یک ماه از عمل جراحیاش به شیوه آندوسکوپی میگذرد به حمدا... سلامتی خود را بازیافته و اکنون خود را برای امتحانات کنکور آماده میکند. دکتر محمد قربانی و دکتر شیخ رضایی ، پزشک معالج وی در تشریح وسیله آندوسکوپی میگوید: آندوسکوپ میلهای است که دو لنز در دو طرف آن قرار دارد و نیز دارای یک منبع نور و یک دوربین است.

در این وسیله نور از طریق تلسکوپ به داخل حفرههای مغزی هدایت میشود و با کمک دوربین فضای داخل مغز قابل مشاهده میشود. این جراح مغز و اعصاب در خصوص آنکه کدام بیماریها با جراحی آندوسکوپی قابل درمان است، اظهار میکند: یکی از این بیماریها هیدروسفالی است. هیدروسفالی به معنای تجمع مایع مغزی- نخاعی در فضاهای داخل و خارج مغز است. به این ترتیب که مایع در بطنهای مرکزی مغز تولید و در سطوح خارجی مغز جذب میشود.

وقتی به هر دلیلی این تعادل بر هم بخورد، یعنی تولید مایع زیاد یا جذب آن مختل شود، مایع داخل جمجمه باقی میماند و اگر بیمار نوزاد باشد، به دلیل آنکه استخوان جمجمه هنوز سفت نشده، اندازه دور سر افزایش مییابد و در بزرگسالان نیز که جمجمه شکل ثابت خود را یافته است، افزایش مایع باعث بالا رفتن فشار داخل مغز شده و عوارضی مانند سردردهای پیش رونده، تهوع و استفراغ، اختلالات بینایی، انحراف چشم و نیز ضعف در اندامها ایجاد میکند.

دکتر قربانی همکار کلینک پروفسور دکتر حسین نوری  با اشاره به شیوههای سنتی درمان هیدروسفالی و مقایسه آن با شیوه جراحی آندوسکوپی اظهار میکند: روش سنتی درمان هیدروسفالی بدینگونه است که با عمل جراحی در سر بیمار وسیلهای به نام شنت (shunt) تعبیه میشود تا مایع اضافه مغزی- نخاعی را خارج کند. شنت وسیلهای است مانند شیلنگ که یک سر آن داخل مغز و درجایی که آب مغز زیاد تولید میشود قرار میگیرد و سر دیگر آن از زیر پوست عبور کرده و داخل حفره شکم وارد میشود تا بدین طریق مایع اضافه داخل شکم تخلیه و جذب شود. برای شنتگذاری نیاز است که جراحی باز صورت گیرد و از طرفی برخی از بیماران ممکن است به شنت که جنس آن از سیلیکون است، حساسیت داشته باشند.

اما در آندوسکوپی بیآنکه نیاز به باز کردن قسمتهای وسیعی از سر باشد با عبور لوله آندوسکوپ به درون سر و گشودن مسیرهای فرعی امکان دسترسی مایع اضافی به مکانهایی که امکان جذب آن وجود دارد فراهم میشود و دیگر نیازی به شنتگذاری وجود ندارد. این فوق تخصص نورواینترونشن و نوروآندوسکوپی، درمان بیماریهای کیست مغزی را نیز با آندوسکوپی میسر میداند و میگوید: دور مغز انسان را پردههایی احاطه کرده که این پردهها معمولا در دوران جنینی تشکیل میشود. اگر بین لایههای آن مایع نفوذ کند و حبس شود، تشکیل کیست میدهد.

شیوه سنتی درمان این کیستها هم به این طریق است که جمجمه باز شده و کیست برداشته میشود یا آن که داخل آن شنت تعبیه میشود که این بیماری نیز با استفاده از آندوسکوپی قابل درمان است؛ بدین ترتیب که جدار کیستها گشوده شده و باعث برقراری فشار طبیعی بر حفرههای مغز میشود. قربانی همچنین جراحی تومورهای داخل بطنهای مغزی و تومورهای هیپوفیز را نیز با آندوسکوپی امکان پذیر میداند و میافزاید: میتوان با آندوسکوپ تومورهای تشکیل شده در داخل بطن مغز را برداشت یا آنکه نمونه برداری کرد. افزون بر آن تودههایی نیز وجود دارد که کف جمجمه و در ناحیه هیپوفیز قرار دارد که تومورهای هیپوفیز نامیده میشود.

برای برداشتن این تومورها نیز میتوان با آندوسکوپ از راه بینی وارد ناحیه مورد نظر شد و تومورها را برداشت. تفاوت جراحی باز با آندوسکوپی دکترقربانی در خصوص تفاوت آندوسکوپی با جراحی باز با تأکید بر آن که آندوسکوپی شیوهای کم تهاجمی است، میافزاید: در جراحی باز لازم است که بیمار به مدت طولانی بستری شود و هنگام عمل نیز وسعت بیشتری از ناحیه سر شکافته شود و مراقبتهای بعد از عمل نیز به همان نسبت افزایش مییابد اما با استفاده از آندوسکوپی مدت بستری بیمار کوتاه شده و جراحات ناشی از عمل نیز بسیار کم است و از طرفی نیاز به تعبیه جسم خارجی برای درمان برخی از بیماریها در این شیوه برطرف میشود.

نفر اول آزمون بورد کشوری جراحی مغز و اعصاب سال 1387 عوارض آندوسکوپی را نیز در مقایسه با جراحی باز کمتر توصیف میکند و درخصوص عوارض این جراحی اظهار میکند: هرچند که این شیوه جراحی کم تهاجمی است اما در این جراحی نیز ممکن است سوراخی که برای عبور آندوسکوپ ایجاد شده، عفونی شود یا خونریزی کند. همچنین در این شیوه احتمال آسیب رسیدن به بافتها وجود دارد اما میزان آسیبها بسیار کمتر از نوع جراحی باز است زیرا مسیری که آندوسکوپ از آن عبور میکند حدود 4 تا 5 میلیمتر است در حالی که در جراحی باز حداقل 3 تا 4 سانتیمتر از ناحیه مورد نظر شکافته میشود. جایگاه آندوسکوپی مغز در ایران جراحی آندوسکوپی مغز در ایران بسیار جوان بوده و تنها حدود ده سال است که این شیوه جراحی در چند بیمارستان ایران دنبال میشود و پزشکانی که به صورت حرفهای با این شیوه عمل میکنند شاید از تعداد انگشتان دست تجاور نکند.

اما در این مدت محدود پزشکان ایرانی توانستهاند تکنیکهای جدیدی را در زمینه این شیوه جراحی ارائه دهند. قربانی میافزاید: شاید دستگاه آندوسکوپی از سال 1995 در ایران وجود داشت ولی به صورت متروک در اتاقهای عمل باقی مانده و از رده خارج شده بود و کاربرد آن دردورههای آموزشی پزشکان برای فراگیری آندوسکوپی، به تعویق میافتاد. وی با تأکید بر آنکه آندوسکوپی مغز در ایران مطابق با آخرین معیارهای علمی دنیا پیش میرود، میافزاید: دستگاهی که در حال حاضر از آن در بیمارستان فیروزگر استفاده میکنیم آخرین نسلی است که در دنیا وجود دارد و خوشبختانه این امکان برایم فراهم شد تا در فرانسه تحت نظر پروفسوری دوره آموزش آندوسکوپی را سپری کنم که وی جدیدترین دستگاه نوروآندوسکوپی را طراحی کرده است.

پروفسور «فیلیپ دک» که رئیس بخش جراحی مغز و اعصاب در بیمارستانی در پاریس است، دستگاهی به نام سیستم «دک» را ارائه داده و من توانستم نحوه کار با این دستگاه را از ایشان فراگیرم و این افتخار را داشته باشم که همراه با او عمل کنم. این استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان آنکه سیستم «دک» توسط نمایندگی وارد ایران شده است، میافزاید: پس از پایان دوره آموزشی و برگشت به ایران توانستیم در جراحی آندوسکوپی تکنیکهایی را ارائه دهیم که در دنیا جدید است و نتایج خوبی نیز به همراه داشته که انشاءا... به نام کشورمان به ثبت خواهد رسید.

چشم انداز آندوسکوپی در ایران و جهان قربانی با بیان آنکه زمینههای گسترش تکنیک آندوسکوپی در کشور ما وجود دارد، میافزاید: ضروری است که مراکز درمانی بیشتری از این تکنیک استفاده کنند و خوشبختانه بخش آموزشی ما به گونهای است که رزیدنتها به طور کامل با این شیوه آشنا میشوند اما لازم است که نگاه جدیتری به آن شود زیرا چشمانداز جراحیهای آندوسکوپی در دنیا به سمت جراحیهای روبوتیک پیش میرود که همراه با دقت بیشتری است. هرچند این نوع جراحی در دنیا هنوز گسترش نیافته و تنها در برخی از مراکز درمانی به صورت محدود انجام میشود، اما به لحاظ دانش این امکان وجود دارد که کشور ما نیز همگام با دانش روز، پیش رفته و در این زمینه نیز پزشکانی تربیت شود که امکان جراحی روبوتیک به ویژه آندوسکوپی روبوتیک برایشان فراهم شود؛ همان طور که من نیز دوره این نوع جراحی را سپری کردهام و آمادگی آن را دارم که این جراحی را در داخل کشور انجام دهم اما ضروری است که دستگاههای آن وارد شود و هرچند شنیده میشود دانشکدههای مهندسی در تلاش برای طراحی این نوع دستگاه هستند که مایه مباهات در سطح ملی و بین المللی است.

ضرورت آشنایی مردم با شیوه آندوسکوپی آشنایی با شیوههای گوناگون درمانی هر چند شاید از نظر تخصصی برای مردم ضروری نباشد زیرا انتظار بر این است که بیماران توسط پزشکان برای بهره مندی از شیوههای گوناگون درمانی هدایت شوند اما در مجموع داشتن آگاهی و اطلاعات از شیوههای نوین درمانی میتواند در تقویت امید برای بهبودی و نیز کاهش اضطراب و هراس بیمار مؤثر باشد. قربانی با بیان آنکه در عصر اطلاعات و دسترسی به اینترنت بسیاری از بیماران با شیوههای گوناگون درمانی آشنا هستند و نسبت به گذشته با اطلاعات بهتری به پزشک مراجعه میکنند، میافزاید: یک بیمار داشتم که از افغانستان برای درمان بیماری هیدروسفالی مراجعه کرده بود. پدر این بیمار هنگام جستوجو در اینترنت برای درمان مناسب پسرش که قرار بود برای او از شنت استفاده شود، با روش آندوسکوپی مغز در ایران آشنا شده بود و با گرفتن ویزا پسرش را برای درمان به این جا آورده بود که به حمدا... با موفقیت جراحی شد.

ضرورت تشکیل انجمن آندوسکوپی مغز قربانی در خصوص ضرورت تشکیل انجمن آندوسکوپی اظهار میکند: با چند تن از همکاران درصدد هستیم که این انجمن را راه اندازی کنیم اما متأسفانه موانع و مشکلاتی در این زمینه وجود دارد اما راه اندازی انجمن میتواند در پیشبرد تحقیقات علمی، پژوهشی و آموزشی مؤثر باشد. هزینه درمان با شیوه آندوسکوپی هزینههای درمان به شیوههای نوین اغلب باید گران تر از هزینههای شیوههای سنتی باشد زیرا قیمت دستگاههایی نظیر آندوسکوپی بسیار گران بوده و استفاده از آن نیازمند صرف زمان برای ادامه تحصیلات تکمیلی جهت پزشکان متخصص است. قربانی میافزاید: با وجود صرف زمان و هزینه برای انجام این نوع جراحیهای آندوسکوپی، هزینههای درمانی در مقایسه با روشهای جراحی باز بالا نیست و بسیاری از هزینهها زیر پوشش بیمهها قرار دارد.

 
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و نهم خرداد ۱۳۹۲ساعت 13:23  توسط دکتر حسین نوری  |  آرشیو نظرات
بهترین مواد غذایی چربی سوز

سلامت نیوز : بعضی از موادغذایی خاصیت گرمازایی بالایی دارند، به همین دلیل وقتی آنها را میخورید درواقع چربیسوزی میکنید.

سوختوسازتان را بالا ببرید

حقیقت دارد: بعضی از موادغذایی خاصیت گرمازایی بالایی دارند، به همین دلیل وقتی آنها را میخورید درواقع چربیسوزی میکنید. این موادغذایی حاوی موادمغذی و ترکیبات خاصی هستند که آتش متابولیسمتان را شعلهور میکنند. تا میتوانید در رژیمغذاییتان از این مواد بهره گیرید.

غلات کامل

بدن شما برای تجزیه غلات کامل (مخصوصاً آنهایی که سرشار از فیبر هستند مثل برنج قهوهای) دو برابر بیشتر از موادغذایی فراوریشده کالری میسوزاند.

گوشت کمچرب

پروتئین خاصیت گرمازایی بسیار بالایی دارد: شما حدود ۳۰٪ از کالریهای غذا را در طی هضم آن میسوزانید (بنابراین یک تکه مرغ که ۳۰۰ کالری دارد، برای تجزیه ۹۰ کالری میسوزاند).

لبنیات کمچرب

لبنیات که سرشار از کلسیم و ویتامین D هستند به حفظ و ساخت حجم عضلانی کمک میکنند--که آن هم برای بالا نگه داشتن متابولیسم بدن الزامی است.

چای سبز

در یک تحقیق مشخص شد که نوشیدن چهار فنجان چای سبز در روز به افراد کمک میکند ۳ کیلوگرم در طی هشت هفته وزن کم کنند. EGCG که ترکیب موجود در چای سبز است، متابولیسم را به طور موقت بالا میبرد. این چای را میتوانید به صورت خنک نیز استفاده کنید.

عدس

یک فنجان عدس ۳۵٪ از مصرف روزانه شما به آهن را تامین میکند و این برای اکثر ما که دچار کمبود آهن هستیم خبر بسیار خوبی محسوب میشود. وقتی از یک مادهمغذی کمبود داشته باشید، متابولیسم بدن شما پایین میآید زیرا بدن برای آنچه برای عملکرد خوب نیاز دارد را دریافت نمیکند. 

فلفل قرمز

کپسایسین، ترکیب موجود در فلفل قرمز، بدن شما را گرم میکند و این مسئله باعث میشود کالری اضافهتری بسوزانید. این ترکیب را میتوانید با خوردن فلفل خام، پخته، خشک یا پودر شده به بدنتان برسانید. پس تا میتوانید به سوپ، تخممرغ و گوشت خود فلفل بزنید.

منبع : مردمان

.
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و نهم خرداد ۱۳۹۲ساعت 13:21  توسط دکتر حسین نوری   |  آرشیو نظرات
9علامت و 8رفتار افسرده ها
سلامت نیوز : اگر شما حداقل پنج مورد از علایمی را که در ادامه ذکر می کنیم به طور هم زمان در یک دوره دو هفته ای داشته باشید احتمالا دچار افسردگی شده اید:
۹ علامت افسردگی
* خلق افسرده در بیشتر اوقات روز و تقریباً همه روزها.

* کاهش واضح علاقه مندی به تقریباً همه فعالیت ها یا لذت نبردن از آن ها.

* کاهش چشمگیر وزن بدون اجرای برنامه غذایی خاصی برای لاغری یا افزایش وزن (مثلاً تغییر وزن بدن بیش از ۵ درصد در عرض یک ماه) یا کاهش یا افزایش اشتها تقریباً در همه روزها.

* کم خوابی یا پر خوابی.

* سراسیمگی یا کندی روانی-حرکتی.

*احساس خستگی یا از دست دادن انرژی .

* احساس بی ارزشی یا احساس گناه مفرط

* کاهش قدرت تفکر یا تمرکز ، یا احساس بلاتکلیفی.

* افکار عود کننده درباره مرگ( نه فقط ترس از مردن)، فکر مکرر خودکشی بدون هیچ نقشه خاصی،اقدام به خودکشی، یا داشتن نقشهای معین برای انجام خودکشی.

اول علت یابی بعد درمان
اما نکته مهم علت یابی مشکل شماست تا راهکار درمانی مناسب اتخاذ شود که این امر توسط متخصص روانپزشک و روانشناس در دو حوزه دارو درمانی و روان درمانی قابل انجام است .

نکته بعدی سن شماست. توصیه اکید می شود مشکل را پیگیری کنید تا به بهبودی کامل برسید چراکه در این سن به واسطه هیجان مداری بالا، امکان بروز رفتارهای پرخطر وشکل گیری مشکلات جدی تر نیز وجود دارد، همچنین به شدت ازهر نوع خود درمانی و عمه درمانی! بپرهیزید.

در باب درمان و بهبود علائم ده ها راه و روش پیش روست که بسته به علت بیماری و شرایط خاص فردی شما مسیر مشخص خواهد شد. در ادامه به رفتارهای برخی شخصیت های مستعد خمودگی وافسردگی اشاره می شود:

* تا می توانید سخت گیر باشید و کوتاه نیایید، حتی برای رد شدن اتفاقی فردی از مقابل تلویزیون.

* بیشتر وقتتان را صرف تماشای تلویزیون و گوش کردن به رادیو کنید.

* اصلا از موقعیت های استرس زا پرهیز نکنید و خود را در متن موقعیت قرار دهید، اصلا خودتان موقعیت استرس زا خلق کنید خودش نوعی خلاقیت است!

* تا جایی که می توانید بی نظم وبی برنامه باشید، «از شنبه دیگر با برنامه پیش می روم» ، جمله ای است که خیلی بی برنامه بودن تان را پوشش می دهد!

* درباره بیماری های جسمی و روانی خود کاملا بی اعتنا باشید، خودش خوب می شود!

* از معاشرت با دوستان و اقوام پرهیز کنید و زود رنج و حساس باشید و با کوچک ترین بهانه ارتباط چندین و چند ساله را قطع کنید، مدرن باشید فقط با رایانه واشکال و اصوات آن چت کنید!

* برای تربیت ذهنی و رفتاری خود وقت نگذارید، نیازی ندارید در چند ده ساله آینده به روش آزمایش و خطا تمامش را یاد می گیرید، ثانیا شما نقصی ندارید!

* فقط کار کنید و پول در بیاورید و باز کار بیشتر و پول بیشتر و همین طور ادامه دهید، تفریح نکنید که هدر دادن پول است ، اشتباه می کنند شما خسیس نیستید، فقط پس انداز می کنید. بالاخره یک روز فرصت استفاده از پول هایتان را پیداخواهید یا خواهند کرد!

حال انتخاب باشماست که سلامت و بهداشت روانی را انتخاب کنید یا خمودگی وافسردگی پنهان ؟

منبع : خراسان


 
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و نهم خرداد ۱۳۹۲ساعت 13:18  توسط دکتر حسین نوری   |  آرشیو نظرات
چای سبز برای این افراد ممنوع است
افرادی که داروهای ضدانعقاد مثل وارفارین استفاده میکنند و یا افرادی که عادت به مصرف آسپرین دارند باید از مصرف چای سبز خودداری کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، چای سبز همانند چای و سایر نوشیدنیها در گروه متفرقه قرار میگیرد و مقدار انرژی آن بسیار ناچیز و به مقدار یک کیلوکالری است.
چای سبز بسیاری از ترکیبات چای سیاه از جمله کافئین بالا، تاننها، تئوبورومین، اسیدگالیک و غیره را دارا میباشد.
مهمترین ماده موثر در چای سبز کاتچین میباشد که یک آنتی اکسیدان بسیار قوی و موثر در پیشگیری از بروز سرطانها و آسیبهای قلبی عروقی میباشد.
چای سبز همچنین دارای پلی فنولهای فراوان بوده که علاوه بر خواص آنتی اکسیدان، خاصیت آنتی باکتریال و ضد عفونت هم دارد.
این کارشناس تغذیه گفت: چای سبز حاوی فلوئور بالا میباشد که نقش مهمی در پیشگیری از پوسیدگی دندان ایفا میکند.

چای سبز حاوی موادی است که منجر به فعال شدن آنزیم لیپاز شده و این امر به کاهش تری گلیسرید کمک میکند.
این نوشیدنی همچنین حاوی موادی است که منجر به کاهش مرگ سلولی ارگانهای مهم مانند قلب میشود و سایر خواص آن شامل کاهش کلسترول خون، کاهش فشار خون، قند خون و پیشگیری از افزایش قندخون و افزایش ایمنی بدن میباشد./س


+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و هشتم خرداد ۱۳۹۲ساعت 9:1  توسط دکتر حسین نوری   |  آرشیو نظرات
چه چیزهایی حرارت بدن را فرو مینشاند؟
سهشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۶
2-505.jpg
با آغاز فصل تابستان و افزایش دمای هوا یکسری مشکلات برای اشخاص در سنین مختلف به وجود میآید که رعایت نکردن برخی نکات و توصیههای بهداشتی میتواند این مشکلات را تشدید کند.

به گزارش سرویس دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با گشتی در داروخانه معنوی و رایگان معصومین(ع) درباره یکی از مشکلات ناشی از افزایش دمای هوا یعنی گرما زدگی و بالا رفتن حرارت بدن داروهایی پیدا میکنیم که استفاده از آنها میتواند ما را در برابر این مسائل در امان نگه دارد.

در روایتی به نقل از زیاد قندی که گفت بر امام کاظم(ع) درآمدم، در حالی که نزد وی، ظرف آبی قرار داشت و چند آلوی سیاه - که در همان زمان، هنگام چیدنش بود - در آن دیده می شد. فرمود: «حرارت در من بالا گرفته و آلوی تازه، حرارت را خاموش می کند و صفرا را فرو می نشانَد. خشک آن نیز خون را آرام می کند و دردهای بی درمان را از تن، بیرون می کِشد1".

همچنین درباره این که چه چیزهایی برای فرو نشاندن مزاج صفراوی(گرم) مفید است؟ احادیثی از ائمه(ع) وارد شده است.

امام رضا(ع) فرمودند: "هر کس می خواهد مزاج صفراوی را فرو بنشاند، هر روز، چیزی تَر بخورد، بدن خویش را باد بزند، کمتر حرکت کند، و به آن که دوست دارد، فراوان بنگرد2".

امام صادق(ع) نیز فرمود: "به فرد تب دار، سه بار سویق شسته شده، داده می شود. این، تب را می بَرَد، تلخه و بلغم را می خشکانَد و ساق پاها را تقویت می کند3".

امام کاظم(ع) نیز فرمودند: " به تبدار، گوشت کبک بخورانید؛ چرا که پاها را نیرو می دهد و تب را کاملاً دور می کند4".

امام صادق(ع) همچنین درخصوص تاثیر نوشیدن آب در فروکش کردن حرارت بدن، میفرمایند: " آب، معده و کبد را تمیز میکند، دهان را خوشبو میکند، دندانها را محکم میسازد، چشم را قدرت میدهد و دیده را جلا میبخشد، گناهان را از انسان میشوید، رگهای برآشفته و تلخه تحریک شده را فرو مینشاند، بلغم را از میان میبرد، حرارت را از معده بر میدارد، و سردرد را نیز از میان میبرد5".

ایشان درباره خواص میوههایی که تب بدن را پایین میآورد، فرمودند: "به تبداران خود، سیب بدهید؛ چراکه هیچ چیز، سودمندتر از سیب نیست. همچنین پیاز، تب را می برد6".

منابع:

1- الکافی، جلد 6، صفحه 359، حدیث 1، مکارم الأخلاق، جلد 1، صفحه 379 ، حدیث 1267، بحار الأنوار، جلد 66، صفحه 189، حدیث 2 دانش نامه احادیث پزشکی: 1 / 460

2- بحارالأنوار، صفحه 42، بحار الأنوار، جلد 62، صفحه 325، دانش نامه احادیث پزشکی: 1 / 98،

3- دعائم الإسلام، جلد 2، صفحه 150، حدیث 537، مستدرک الوسائل، جلد 16، صفحه 337، حدیث 20077 دانش نامه احادیث پزشکی: 1 / 566

4- الکافی، جلد 6، صفحه 312، بحارالأنوار، جلد 65، صفحه 43، حدیث 1 دانش نامه احادیث پزشکی: 1 / 566

5- الکافی به نقل از ابو طیفور طبیب

6- الکافی، جلد 6، صفحه 357، حدیث 10، المحاسن، جلد 2، صفحه 368، حدیث 2287، بحارالأنوار، جلد 62، صفحه 93، حدیث 3 دانش نامه احادیث پزشکی: 2 / 238
7 _ مجتمع تحقیقات و پژوهشی گیاهان دارویی پروفسور دکتر حسین نوری 

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و هشتم خرداد ۱۳۹۲ساعت 8:59  توسط دکتر حسین نوری   |  آرشیو نظرات
خوراکیهای مفید برای قلب
بیماری کرونر قلبی بهصورت مشکلاتی از قبیل دردهای آنژینی و انفارکتوس (حمله قلبی) بروز میکند.

آنچه سبب بروز بیماری قلبی میشود، تشکیل تدریجی رسوبهای چربی یا پلاکها در لایه داخلی دیواره سرخرگهاست. این رسوبها سبب محدودکردن عبور خون میشوند که این پدیده را تصلبشرایین یا سخت شدن رگها (آترواسکلروز) مینامند. در این بیماری هیچ علامت واضحی وجود ندارد اما این مسئله تا هنگامی است که آسیب به سرخرگها آنقدر جدی شود که جریان خون به قلب محدود و سبب بروز درد شود. روشهای متداول جهت پیشگیری از تصلب شرایین شامل کاهش فشارخون، دریافت رژیم غذایی کمچربی، کاهش وزن اضافی و ترک سیگار است. در ادامه به برخی غذاهای مفید برای قلب اشاره میشود.

میوهها و سبزیها: این گروه از مواد غذایی منبع غنی از فیبر خوراکی هستند که به کاهش سطح کلسترول در بدن کمک میکنند. برای حفظ سلامت قلب از سبزیجات رنگی نظیر هویج، گوجهفرنگی، اسفناج، فلفل دلمهای، توتها و پرتقال استفاده کنید که غنی از آنتیاکسیدانها هستند. گیاه سیر، خون را تصفیه میکند، جلوی چسبندگی و لخته شدن خون را میگیرد و ذخیره خونی کافی را برای قلب فراهم میکند. سیب نیز دارای مادهای با نام quercetin است که جلوی التهاب و لخته شدن خون را میگیرد. پرتقال دارای ویتامین C، پتاسیم، فیبر و آنتیاکسیدان است. نوشیدن یکتا 2لیوان آب پرتقال در روز اثر شگفتانگیزی روی کاهش فشار خون بالا دارد.

انار دارای پتاسیم است وچربیهای خون را از اکسیده شدن محافظت میکند. روزانه یکلیوان آب انگور قرمز تازه میتواند باعث کاهش فشار خون بالا شود. گوجه فرنگی دارای آنتیاکسیدان لیکوپن، ویتامین E، بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین A) و دیگر مواد مغذی است. لیکوپن باعث کاهش خطر بیماریهای قلبی و کاهش فشار خون بالا میشود. این نکته را فراموش نکنید که سس گوجهفرنگی و ربگوجهفرنگی به همان میزان گوجه فرنگی خام، دارای لیکوپن هستند. اسفناج غنی از آهن است و برای تقویت قلب و فشار خون مفید است. مخلوط آب هویج، کرفس، جعفری و اسفناج غنی از پتاسیم است و برای تغذیه عضلات قلب و پایین آمدن فشار خون بالا بسیار مهم و مفید است.

غلات سبوسدار: لوبیا، عدس و لوبیا چیتی منابع غنی از فیبر محلول در آب هستند و به کاهش کلسترول خون کمک میکنند. دانه کتان نیز بهدلیل دارا بودن مقادیر زیادی از اسیدهای چرب امگا 3و فیبر خوراکی برای سلامت قلب سودمند است. سبوس گندم ،جلوی گرفتگی و اسپاسم عضلات قلب را میگیرد. جو دارای فیبر محلول است. جو باعث کاهش کلسترول و کاهش مقدار چربیهای بد خون (LDL) میشود.

زیتون و دانههای روغنی: برای سلامت قلب و عروق مصرف دانهها و مغزها شامل بادام، تخمه کدو، تخمه آفتابگردان و گردو که سرشار از اسیدهای چرب امگا3 هستند توصیه میشود. این خوردنیها همچنین به افزایش سطح کلسترول خوب در بدن کمک میکنند. سویا و فراوردههای آن نیز حاوی ترکیباتی موسوم به ایزوفلامونها هستند که از بسته شدن عروق خونی جلوگیری میکند. روغن زیتون نیز برای قلب مفید است. این روغن را برای پخت غذا (نه سرخ کردن) یا روی سالاد استفاده کنید.

ماهی: ماهیهای چرب مانند ماهی تن و ماهی آزاد و سالمون نیز منابع مفید کلسترول خوب هستند. ماهی یکی از اصلیترین و غنیترین منابع چربی امگا 3 است. این چربی بهعنوان محافظ قلب مطرح میشود و این اثر را با کاهش التهاب و کاهش لخته شدن خون اعمال میکند.

چای سبز: چای سبز نیز در کاهش سطح کلسترول بد و افزایش میزان کلسترول خوب در بدن مؤثر است اما توجه داشته باشید که هر چای سبزی کارایی که گفته شد را ندارد.

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و هشتم خرداد ۱۳۹۲ساعت 8:57  توسط دکتر حسین نوری  |  آرشیو نظرات
جالبترین دانستنی ها در مورد چشم
به گزارش گروه خواندنی های مشرق، چشم عضوی از بدن است که به هر حال همه اعضای بدن ما مهم هستند و نبود آن ها می تواند باعث بروز مشکلات بسیاری شود. در مورد چشم چیزهای خاصی می دانیم اما دانستنی هایی هستند که در مورد چشم کمتر گفته می شوند ولی بهتر است آن ها را بدانید.

** آب درون چشم

یکی از ساده ترین مواردی که در مورد چشم همه میدانیم خیس شدن آن در مواقعی است که بر اثر محیط مردمک چشم خشک شده است. اما این نکته را شاید ندانید که آب درون چشم بسیار متفاوت تر از آنجه فکر می کنیم است. این اب از سه ماده مختلف که شامل، چربی ، یک ماده مخاطی خاص و آب هستند تشکیل شده است. این سه ماده دقیقا به همان مقدار خاص که باید با هم ترکیب شوند. این سه ماده را مغز با توجه به میزان خشکی چشم با هم ترکیب می کند.

** با چشم نمی بینیم

همیشه می گویم ما با نگاه کردن و با کمک چشم هایمان است که می توانیم دنیای اطراف خود را ببینیم ولی این نکته غلط است! همه انسان ها با استفاده از مغزشان است که می توانند دنیای اطراف را ببینند. اطلاعات دنیای اطراف ما با استفاده از چشم ها به رابط های عصبی و سپس به مغز می رسد. در این بخش ناحیه گرافیکی مغز تصویر را پردازش می کند و ما می توانیم آن را ببینیم و ضعیف شدن جشم هم دقیقا همینچاست که نمی تواند سیگنال های درست را ارسال کند.

** چند بار پلک میزنید؟

میزان پلک زدن و سرعت آن همیشه یکی از مواردی بوده است که انسان ها به دنبال شمارش آن بوده اند. دانشمندان چندی پیش به این نتیجه رسیده اند که انسان ها می توانند در طول روز بیش از 15 هزار بار پلک بزنند. این بدین معنی است که حتی قوی ترین دستگاه ها و برف پاک کن های امروزی نیز نمی توانند به این میزان رسیده و دچار هیچ مشکلی نشوند.

** چشم هم رشد می کند؟

تمامی اعضای بدن رشد خود را تا یک سن خاصی ادامه می دهند اما چشم ها دقیقا تا 7 سالگی رشد می کنند. در حالی که اعضایی مانند بینی و گوش تا پایان عمر ردش خود را ادامه می دهند. یکی از دلایل درمان های زود هنگام نیز به همین علت است چرا که چشم ها قبل از 7 سالگی می توانند به راحتی درمان شوند اما پس از آن کمی زمان و مراقبت های بیشتری نیاز دارند.
+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و هفتم خرداد ۱۳۹۲ساعت 8:46  توسط دکتر حسین نوری   |  آرشیو نظرات
به جای قرص آهن یک زغال اخته بخورید
باشگاه خبرنگاران: اين ميوه حاوي مقادير زيادي آهن و كلسيم و اسيد فوليك است و بسيار كم كالري نيز است و باعث اضافه وزن نمي شود.

اين ميوه از بيماري هايي مثل سرطان، ديابت و آرتروز پيشگيري مي كند و جريان خون را در بدن افزايش مي دهد.

مواد مغذي موجود در زغال اخته از رشد و تكثير سلول هاي سرطاني جلوگيري مي كند و كساني كه از كم خوني رنج مي برند و پوست چهره آن ها به ويژه زير چشم هايشان سياه است، حتماً بايد اين خوراكي را در رژيم غذايي روزانه خود جاي دهند.

زغال اخته به كاهش سطح كلسترول نيز كمك مي كند و براي سلامتي قلب بسيار مفيد است.

بهترين مقدار مصرف روزانه براي اين ميوه نصف فنجان در نظر گرفته شده است.
+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و هفتم خرداد ۱۳۹۲ساعت 8:44  توسط دکتر حسین نوری   |  آرشیو نظرات
خرید شامپو دور ریختن پول است!
به گزارش باشگاه خبرنگاران، چای و دم کرده انواع گیاه ها از شامپو بسیار بهتر است و قادر است چربی های موها را از بین ببرد موها را براق و شاداب کند.

دانشمندان با انجام آزمایشاتی روی 150 مرد و زن دریافتند کسانی که موهای خود را به روش سنتی و با استفاده از گیاه ها تقویت می کنند بسیار بیشتر از کسانی که از شامپوهای شیمیایی برای شستشو موهای خود استفاده می کند از موهای سالم و شادابی برخوردار هستند.

بررسی ها نشان می دهند؛ شامپوها همچنین باعث سفیدی زودرس مو می شوند و موها را خشک می کنند و پس از مدتی استفاده طولانی مدت از آنها باعث خشکی پوست کف سر و ریزش مو می شوند اما شستشو و مراقبت موها با دم کرده های گیاهی مانند چای سبز و بابونه طراوت و شاداب موها را برای تمام عمر شما تضمین خواهند کرد.
+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و هفتم خرداد ۱۳۹۲ساعت 8:40  توسط دکتر حسین نوری   |  آرشیو نظرات
نکته ای خواندنی در مورد خواب بعداز ظهر
 تحقيقات جديد نشان ميدهد خواب بعدازظهر ميتواند استرس روزانه را کم کند.


پژوهشگران معتقدند بدن به چنين استراحتي نياز دارد تا استريس که در طول روز به آن وارد شده را دفع کند.

از نظر آنها از آنجا که خوابيدن يک بار ظهر و يکبار شب بخشي از روند طبيعي بزرگسالان است با چند دقيقه استراحت در ميان روز ميتوانيد ساعت بدنتان را تنظيم کنيد و به آرامش برسيد.

پژوهشگران ثابت کردهاند افرادي که حدود ساعت ۷ صبح از خواب بيدار ميشوند معمولا ساعت ۲ بعدازظهر احساس خوابآلودگي ميکند البته خوردن ناهار باعث ميشود چنين احساسي زودتر سراغشان بيايد و با شدت بيشتري شما را مجبور به خوابيدن کند.

البته اگر ميخواهيد خواب بعداز ظهر زندگيتان را مختل نکند بيشتر از ۲۰ دقيقه چشمهايتان را روي هم نگذاريد.
+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و هفتم خرداد ۱۳۹۲ساعت 8:29  توسط دکتر حسین نوری   |  آرشیو نظرات
زنجبیل مسکن درد
آنتی اکسیدان زنجبیل با تقویت سیستم ایمنی بدن از بروز بیماری های گوارشی و تنفسی پیشگیری می کند.

دکتر اصلان باقری متخصص تغذیه گفت: زنجبیل علاوه بر اینکه محرک گوارشی است خاصیت ضد سرماخوردگی و آنفولانزا داشته و موجب پاکسازی ریه ها و روده بزرگ می شود.
 
وی افزود: زنجبیل حاوی آب، پروتئین، چربی، فیبر کربوهیدارت ،مواد معدنی، کلسیم، فسفر آهن ویتامین ریبوفلاوین و ویتامین c است.
 
این متخصص اظهار داشت: مخلوط آب زنجبیل تازه با آب لیمو نعنا و عسل داروی خوبی برای سوء هاضمه، حالت تهوع ناشی از بیماری صفراوی، اختلالات هضم مصرف غذاهای چرب  است.
 
باقری تصریح کرد: همچنین مصرف آب زنجبیل با جوشانده شنبلیله به همراه عسل به عنوان یک ماده معرق در کاهش تب آنفولانزا و به جای یک اکسپکتورانت قوی در برونشیت ها، آسم، سرفه های شدید و بیماری سل مفید است.
 
شایان ذکر است: این گیاه درمان خوبی در تسکین درد است.

زنجبیل در رفع درد دندان با مالش روی لثه ها و کاهش درد گوش بسیار موثر است.
+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و هفتم خرداد ۱۳۹۲ساعت 8:26  توسط دکتر حسین نوری   |  آرشیو نظرات
زنجبیل حاوی آنتی اکسیدان است
آنتی اکسیدان زنجبیل با تقویت سیستم ایمنی بدن از بروز بیماری های گوارشی و تنفسی پیشگیری می کند.

دکتر اصلان باقری متخصص تغذیه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: زنجبیل علاوه بر اینکه محرک گوارشی است خاصیت ضد سرماخوردگی و آنفولانزا داشته و موجب پاکسازی ریه ها و روده بزرگ می شود.
 
وی افزود: زنجبیل حاوی آب، پروتئین، چربی، فیبر کربوهیدارت ،مواد معدنی، کلسیم، فسفر آهن ویتامین ریبوفلاوین و ویتامین c است.
 
این متخصص اظهار داشت: مخلوط آب زنجبیل تازه با آب لیمو نعنا و عسل داروی خوبی برای سوء هاضمه، حالت تهوع ناشی از بیماری صفراوی، اختلالات هضم مصرف غذاهای چرب  است.
 
باقری تصریح کرد: همچنین مصرف آب زنجبیل با جوشانده شنبلیله به همراه عسل به عنوان یک ماده معرق در کاهش تب آنفولانزا و به جای یک اکسپکتورانت قوی در برونشیت ها، آسم، سرفه های شدید و بیماری سل مفید است.
 
شایان ذکر است: این گیاه درمان خوبی در تسکین درد است.
زنجبیل در رفع درد دندان با مالش روی لثه ها و کاهش درد گوش بسیار موثر است.
+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و هفتم خرداد ۱۳۹۲ساعت 8:24  توسط دکتر حسین نوری   |  آرشیو نظرات
به این 6 دلیل پیاز بخورید!
پیاز از قدیمیترین سبزیهایی است که بشر استفاده میکند. از این سبزی نه تنها برای طعم دادن به غذا، بلکه حتی برای بسیاری حکم طلا داشته و آن را در داد و ستدهایشان به کار میبردهاند.

ارزشی که قدما برای پیاز قائل بودند، بیدلیل نیست زیرا تحقیقات گسترده پژوهشگران در دهه اخیر از حقایق جالبی در این زمینه پرده برداشته است. اگر از افرادی هستید که علاقهای به مصرف پیاز ندارند، حتماً این مطلب را بخوانید.

1. پیاز ضدانعقاد است

پیاز قرمز میتواند به حفظ کلسترول خون کمک و از ابتلا به بیماریهای قلبی پیشگیری کند. محققان با انجام مطالعاتی روی حیوانات متوجه شدند مصرف پیاز قرمز بعد از 8 هفته میتواند میزان کلسترول بد را در بدن به میزان 20 درصد کاهش دهد اما در همین دوره زمانی، هیچ تغییری در میزان کلسترولهای خوب بدن به وجود نمیآورد.

طبق نتایج تحقیقاتی که در سال 2012 در مجله Clinical investigation منتشر شد، فلاوونوئیدی به نام روتین که به وفور در خانواده پیازها و سیب وجود دارد، از تشکیل لختههای خونی در عروق پیشگیری میکند. در حقیقت، تشکیل فیبرین در سیاهرگها و تجمع پلاکتها در سرخرگها از عوامل بروز لختههای خونی و سکته است که این ترکیب مانع ساخت آن میشود.

2. پیاز ضدسرطان است

محققان دانشگاه کورنل بعد از مطالعه تأثیر پیاز بر رشد سلولی و تخریب رادیکالهای آزاد، در سال 2004 اعلام کردند موسیر و انواع پیاز به دلیل خواص آنتیاکسیدانی برجسته، تأثیر ویژهای بر کاهش پیشرفت سرطان کبد دارند و از رشد سلولهای سرطانی پیشگیری میکنند. طبق تحقیقات دیگر دانشمندان، مصرف منظم پیاز به میزان 2 بار در هفته، به طور واضح خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کم میکند.

پیاز سرشار از فلاونوییدهاست و از رشد تومورها جلوگیری و سلولهای روده بزرگ را از آسیب حفظ میکند. پختن گوشت با پیاز نیز میتواند به کاهش مواد سرطانزایی که هنگام پخت گوشت در حرارت ایجاد میشوند، کمک کند.

3. پیاز خونساز است

اسیدفولیک یا ویتامین 9 B یکی از ترکیبهای مورد نیاز مغز و تضمینکننده سلامت روان و احساس افراد است. 125 میلیلیتر یا نصف پیمانه آب پیاز میتواند 9 درصد از نیاز روزانه بدن به اسیدفولیک را برطرف کند بنابراین عادت به خوردن پیاز به تأمین نیاز بدن به اسیدفولیک کمک میکند. کمبود اسید فولیک موجب کم خونی می شود.

4. پیاز استخوانساز است

طبق تحقیقات پژوهشگران دانشکده پزشکی جنوب کالیفرنیا که مشروح آن در سال 2009 منتشر شد، تراکم استخوانها در زنانی که روزی یک پیاز مصرف میکنند، 5 درصد بیش از زنانی است که یک بار در ماه پیاز میخورند. از سوی دیگر، در زنانی که مرتب پیاز مصرف میکنند در مقایسه با زنانی که پیاز نمیخورند، احتمال شکستگی لگن 20 درصد کاهش مییابد. بنابراین به خانمها توصیه میشود برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان، خوردن پیاز را به یکی از عادتهای غذایی خود تبدیل کنند.

5. پیاز ضددرد است

بر اساس تحقیقی بالینی که در سال 1990 در داکوتای شمالی انجام شد، زنانی که رژیم غذایی غنی از منگنز دارند، کمتر دچار علایم نشانگان قبل از قاعدگی مثل دردهای شکمی یا بدخلقی میشوند. پیاز یکی از منابع خوب منگنز به شمار میرود و این ماده معدنی مانند یک ضددرد عمل میکند.

6. پیاز ضد فشارخون است

پیاز مانند سیب منبع بسیار خوب نوعی آنتیاکسیدان به نام کرستین است. تحقیقات پژوهشگران که نتایج آن در سال 2007 منتشر شد، نشان داد کرستین تأثیر ویژهای بر کاهش فشارخون دارد و از تخریب دیواره عروق پیشگیری میکند و به این ترتیب خطر بروز بیماریهای قلبی- عروقی را کاهش میدهد.

چگونه پیاز بیشتری بخوریم؟

پیاز را به صورت خام یا پخته میتوانید مصرف کنید ولی یادتان باشد که پیاز خام آنتیاکسیدانهای بیشتری دارد. البته پخت و پز میزان آنتیاکسیدانهای این ماده غذایی را فقط کمی کاهش میدهد. توصیه میکنیم از پیاز خام برای تهیه انواع سالاد استفاده کنید. البته پیاز به تنهایی معجزه نمیکند. زمانی خواص این ماده غذایی بیشتر میشود که تغذیه سالم و متنوع حاوی انواع میوه و سبزیهای سرشار از آنتی اکسیدان داشته باشید.

در بیشتر غذاها میتوانید از پیاز برای گرفتن بوی زحم استفاده کنید اما اگر میخواهید پیاز را بپزید یا سرخ کنید، از روغن زیاد استفاده نکنید. اگر هم علاقهای به پیاز پخته ندارید، میتوانید آن را ریز رنده یا از آب آن در غذاها استفاده کنید.


+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و هفتم خرداد ۱۳۹۲ساعت 8:22  توسط دکتر حسین نوری  |  آرشیو نظرات
مواد غذایی مناسب برای میان وعدهها
 هنگامی که تمایل زیادی به خوردن یک میان وعده دارید، باید برای خود تنقلات مناسبی در نظر بگیرید.

محققان آکادمی تغذیه و رژیمهای غذایی، گزینههای سالمی را پیشنهاد کردهاند:

- چوب شور، بادام یا بادام زمینی

- ذرت بو داده کم چرب یا بدون چربی

- بیسکوئیتهای گندم کامل که با پنیر یا کره بادام زمینی پر شدهاند

- غلات یا شیرینی گرانولا ساخته شده با غلات سبوس دار (شیرینی گرانولا یک ماده غذایی محبوب در آمریکای شمالی است که برای صبحانه و یا برای میان وعده مصرف میشود و شامل جو، مغزها، عسل و برخی اوقات برنج که معمولا تا مرحلهای که مواد ترد شود پخته میشود. در طول فرآیند پخت مخلوط هم زده میشود تا مخلوط نرم باقی بماند. میوههای خشک نظیر کشمش و خرما نیز گاهی اوقات به آن اضافه می شود).

- زغال اخته خشک، زردآلو یا کشمش

- بیسکویتهای نمکی

- آب میوه طبیعی و یا آب سبزیجاتی که در منزل تهیه کردهاید
منبع: خبرگزاری ایسنا
+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و هفتم خرداد ۱۳۹۲ساعت 8:20  توسط دکتر حسین نوری   |  آرشیو نظرات
ميوه اي رژيمي با خواص جادويي
يافته هاي جديد دانشمندان نشان مي دهد افرادي كه تصميم به لاغري و كاهش وزن خود دارند بايد در فصل تابستان حتما توت فرنگي را در رژيم غذايي خود جاي دهند.

توت فرنگي تنها ميوه اي است كه مي تواند به طور معجزه انگيزي روند پيري را در بدن كاهش دهد و چين و چروك هاي پوستي را از بين ببرد.

بررسي ها نشان مي دهد اين ميوه در خانواده بزرگ توت ها جاي دارد و از بافت هاي حساس پوست محافظت مي كند.

توت فرنگي منبع غني از تمام ويتامين و آنتي اكسيدان هاست و اگر ميوه اي باشد كه به طور مداوم مصرف شود مي تواند از بروز بسياري از سرطان ها جلوگيري كند.

اين ميوه همچنين داراي املاح كلسيم ،آهن و فسفر است كه فسفر موجود در اين ميوه عملكرد مغز را بهبود مي بخشد و سيستم ايمني بدن را تقويت مي كند و از بروز بسياري از بيماري ها جلوگيري مي كند.

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و هفتم خرداد ۱۳۹۲ساعت 8:17  توسط دکتر حسین نوری  |  آرشیو نظرات
گياه دارويي باديان اشتهاآور است
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران در گفتوگو با فارس:
گياه دارويي باديان اشتهاآور است
خبرگزاري فارس: عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: گياه دارويي باديان اشتهاآور، مقوي و محرك معده و روده است.

محمد صالحي سورمقي در گفتوگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، افزود: باديان گياهي دارويي است از خانواده جعفري كه معمولاً از دانه يا ميوه آن استفاده ميكنند.

وي گفت: باديان داراي رايحه و اسانس است و از مهمترين خاصيت باديان ميتوان به افزايش اشتها، مقوي و محرك معده و روده اشاره كرد.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: گياه دارويي باديان به عنوان ضد نفخ، ضد درد، ضد اسپاسم به اشكال مختلف مصرف ميشود.

صالحي سورمقي گفت: از باديان معمولاً در ادويههاي مختلف مانند «كاري» استفاده ميشود و ميتوان به صورت مستقل نيز مصرف كرد كه اثرات آن شبيه زيره و رازيانه است.


+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و دوم خرداد ۱۳۹۲ساعت 14:57  توسط دکتر حسین نوری |  آرشیو نظرات
گياه وج در تقويت حافظه موثر است
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران

مصرف خوراکي و تزريقي داخل صفاقي عصاره گياه وج بر ميزان حافظه و افزايش يادآوري اطلاعات در موشهاي صحرايي نر موثر است.

به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا، منطقه علوم پزشکي تهران، محسن خليلي دانشيار فيزيولوژي دانشکده پزشکي دانشگاه شاهد، مطالعهاي تجربي را با هدف بررسي خواص گياه وج(Acorus calamus L) به عنوان يكي از گياهان شاخص طب سنتي در جهت تقويت حافظه انجام داده است.

كاهش سطح حافظه و يادگيري طي گذشت زمان در اثر فاكتورهاي مختلف به خصوص پيري مغز تاثير بسزايي در روند زندگي انسان داشته است. از طرف ديگر كمبود و يا نبود مكانيسمهاي پيشگيري و درمان، مطالعه بر روي اين بيماري را مهم ساخته است.

براي اين منظور موشهاي صحرايي نر به طور تصادفي به دو گروه كنترل و تحت درمان تقسيم شدند. در گروه درمان گياه وج به دو شكل خوراكي(پودر گياه مخلوط شده با غذاي استاندارد موش با نسبت 25/6 درصد) به مدت دو هفته و تزريقي در سه دوز 25، 50 و 100 ميليگرم بر كيلوگرم به شكل داخل صفاقي مورد استفاده قرار گرفت. موشهاي گروههاي مختلف وارد آزمونهاي يادگيري با ماز Yشكل و جعبه شاتل جهت بررسي رفتار اجتنابي غير فعال ميشدند و دادههاي آنها ثبت ميشد.

يافتهها بيانگر اين مطلب است که تاخير حين عبور از ماز و جعبه شاتل در گروههاي خوراكي و تزريقي با دوز 100 ميليگرم بر كيلوگرم تفاوت معني داري نسبت به گروه كنترل نشان ميدهد. همچنين ميزان بروز رفتار تناوبي در گروه درمان خوراكي نسبت به گروه كنترل افزايش معنيداري را پيدا كرد.

به طور كلي نتايج اين تحقيق نشان داد كه مصرف خوراكي و تزريقي با دوز بالا گياه وج قادر است ميزان يادآوري اطلاعات را افزايش دهد


+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و دوم خرداد ۱۳۹۲ساعت 14:56  توسط دکتر حسین نوری   |  آرشیو نظرات
گياه دارويي 5 انگشت براي درمان اختلالات قاعدگي زنان مفيد است
استاد داروس پروفسور دکتر حسین نوری...

ما را در سایت پروفسور دکتر حسین نوری دنبال می‌کنید

برچسب: نویسنده: بازدید: 193 تاريخ: شنبه 3 ارديبهشت 1401 ساعت: 14:02

صفحه بندی